موفقیت مرکز رسانه‌های دیجیتال
ساعت ۳:۳٦ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٥ اردیبهشت ،۱۳۸٩   کلمات کلیدی: موفقیت مرکز رسانه‌های دیجیتال

سال 88 در بخش رسانه ای سومین جشنواره و نمایشگاه بین المللی رسانه‌های دیجیتال چهار بخش عمومی، کودک و نوجوان، آموزشی، کاربردی وجود داشت و برنامه های ویزه پیام کوتاه سانرا، پایگاه اطلاع رسانی سانرا و وب سرویس سانرا به منظور جلوگیری از تکثیر غیر مجاز نرم افزارهای رایانه ای و نیز جلوگیری از تکثیر نرم افزارهای غیر مجاز و همچنین اطلاع رسانی برخط در خصوص نرم افزار های غیر مجاز،راه اندازی شده بود.

سوال؟ آیا تمام فعالیت های فوق تاثیر جدی بر روی تکثیر غیر مجاز نرم افزارهای رایانه ای و نیز جلوگیری از تکثیر نرم افزارهای غیر مجاز داشته؟

مسلما زحمات و فعالیت های دوستانی که شبانه روز برای سالم سازی محیط دیجیتال تلاش می کنند فراموش نمی شود  بلکه صرفا چند سوال مهم وجود دارد و حرف اصلی در فرهنگ سازی و تلاش همه کسانی است که باید در این موضوع به تکالیف خود عمل کنند تا کار بزرگی که دوستان در وزارت ارشاد شروع کرده اند به ثمر بنشیند.

1- آیا ضعف در مدیریت مرکز رسانه های دیجیتال است؟

2- آیا ضعف در استفاده از پتانسیل های مردمی و دولتی است؟

3- آیا نیروی انتظامی به وظیفه خود عمل نمی کند؟

4- آیا قوه قضاییه ضعیف عمل میکند؟

5 - آیا ضعف و مشکل قانونی داریم؟

6 - آیا متولیان نمی توانند با هم کار کنند؟

7 - آیا فرهنگ سازی و اطلاع رسانی انجام نشده؟

و چندین آیا و چرا های دیگر؟

مسلما مشکل در خارج از مرزها نیست پس چرا این همه سامانه به سامان نمی رسد مسئله ایست است که آتش مشکلات عدم حل مناسب و جامع آن همه خانواده های فرهنگی و سالم  را  آزار می دهد


 
رسانه های جدید
ساعت ۱:٤۸ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٥ اردیبهشت ،۱۳۸٩   کلمات کلیدی: رسانه های جدید

حدود بیست سال است که فن آوری های جدید ارتباطات و اطلاعات با تغییر ابزارها و فراهم آوردن بستر تبادل و نشر آسان و گسترده داده ها، موجب تحولات اساسی در رسانه ها و آثار فرهنگی و هنری شده اند.


رسانه های جدید همچون رسانه های بر خط(Online) اینترنتی و بسته های نرم افزاری رسانه ای (Media Software) در زمان کوتاهی از سینما، کتاب و مطبوعات پیشی گرفته اند و رقیبی سرسخت برای رادیو و تلویزیون به شمار می آیند. با فراگیر شدن پیامک(SMS) ، اجتماعات مجازی برخط و بازیها و سرگرمی های دیجیتال، وسعت و عمق اثر ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی بر شئون مختلف زندگی بشر صد چندان شده است.
امروزه کمتر خانه ای را می توان پیدا کرد که از یکی از انواع رسانه های دیجیتال استفاده نکنند. این رسانه ها با فراهم آوردن امکان تعامل دوسویه و نافذ و فراگیر در مقیاس جهانی، فرصتی استثنایی برای نشر و تبلیغ فرهنگ و ارزشهای نظام جمهوری اسلامی برای عموم جهانیان پدید آورده است و از سوی دیگر با حجم عظیم محتوای  مبتنی بر فرهنگ بیگانه، هویت و ارزش های فرهنگی و حتی زبان ملّی کشور را در معرض هجوم قرار داده است .وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور بهره گیری از فرصت ها و مقابله با چالشهای این فضای نوین فرهنگی در سال 1385 اقدام تاسیس به یک واحد سازمانی جدید با عنوان مرکز توسعه فنآوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال نمود. ماموریت اصلی این مرکز «ساماندهی و توسعه رسانه ها و فعالیتهای فرهنگی دیجیتال در کشور » می باشد.

 


 
رسانه دیجیتال
ساعت ۱٢:٢٠ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٥ اردیبهشت ،۱۳۸٩   کلمات کلیدی: رسانه دیجیتال

رسانه های دیجیتال به رسانه هایی گفته می شود که تبادل یا انتشار محتوا در آنها، تنها به کمک ابزارهای مجهز به پردازشگر دیجیتال میسر باشد. شامل رسانه های مبتنی بر شبکه( نظیر شبکه جهانی اینترنت) ، سرویس های مخابراتی از قبیل پیامک( SMS) و سایر اشکال شبکه های تبادل داده مانند بلوتوث و همچنین رسانه های مبتنی بر حامل های فیزیکی دیجیتال از قبیل بسته های نرم افزاری رسانه ای، بازی های رایانه ای و مانند آن ها.