تعریف هنرهای دیجیتال

هنرهای دیجیتال به آثار خلق شده ای اطلاق می شود که ساخت، پردازش، مونتاژ، تولید و نمایش آنها، بخشی یا تماماً با کمک ابزار و لوازم دیجیتالی مثل رایانه انجام گرفته باشد.هنر های دیجیتال باوجود عمر کوتاه و جوانش از رشد زیادی در محتوی و شکل وشاخه ها روبه روست، برای سهولت در ارتباط و تقسیم آثار در شروع دو بخش اصلی مطمح نظر قرار گرفته است که شامل:

1- هنرهای تصویری دیجیتال

2- هنرهای صوتی دیجیتال

 

هنرهای تصویری دیجیتال

1- پویانمایی رایانه ای

2- نماهنگ و ویدیوارت و گرافیک موشن

3-جلوه های ویژه تصویری

4- گرافیک سایتهای اینترنتی ومولتی مدیا

5- تئاتر دیجیتال

6- عکاسی دیجیتال

7- گرافیک و نقاشی دیجیتال

8- مولتی ویژن و مولتی اسکرین وهرگونه نوآوری وخلق هنری در فضای مجازی

 

هنرهای صوتی دیجیتال

1- میکس و صداگذاری فیلمهای کوتاه ویدیویی ونماهنگ و پویانمایی و...

2- ساخت قطعات کوتاه موسیقی الکترونیک

3- موسیقی فیلم کوتاه،نماهنگ،پویانمایی و...

4- هر نوع ساخت و پردازش صدا وموزیک وتم کوتاه برای لوازم الکترونیکی

(فرمتهایbinary ,midi )، پلی تون mp3 ,amr

5- صدا سازی وتعریف صدای کلید وآیکون وموارد دیگر نوآوری برای مولتی مدیا و فضای اینترنت


 

انقلاب دیجیتال در شروع رشدی سریع در صنعت و تکنولوژی الکترونیک و رایانه را سبب گردید. در تاریخ بشر دو حوزه "فرهنگ وهنر" و"تکنولوژی و صنعت" دائماً در حال تاثیر گذاری متقابل بر هم بوده اند و تغییر وتحول هر کدام اثر مستقیمی بر طرف مقابل بجای گذارده است در چند دهه گذشته نیز با رشد سخت افزاری رایانه ها امکان لازم برای هنرمندان و مهندسین فراهم آمد تا با طراحی واجرای نرم افزارهای گوناگون از رایانه به عنوان وسیله و ابزاری جهت خلق آثار هنری بهره بگیرند. با رشد بیشتر و پیدایی فضای مجازی در محیط رایانه ها، پیروزی و موفقیت شگفت آوری در ساخت فضاها و ساخت شخصیت های مشابه محیط طبیعی و انسانها فراهم آمد، کار به اینجا ختم نشد و امکانات بوجود آمده در فضای مجازی این اجازه را به کاربر فنی و هنرمند داد تا بتواند آرزوها و رویاهایی که در هنرهای متأخر حتی انیمیشن سنتی محال می نمود و یا با هزینه و زمان طولانی و مشکلات زیادی انجام می گرفت را به آسانی به منصه ظهور رساند. در این محیط مجازی همه چیز در اختیار طراح بود و دیگر از جاذبه زمین و بسیاری از جبرهای فیزیکی و طبیعی خبری نبود و اینگونه سناریوهای تخیلی و فانتزی جدید شکل گرفت. تمام این تولیدات متنوع و عجیب با ظهور فرارسانه های محلی و بین المللی به عنوان برنامه های متعدد مورد استفاده و استقبال عمومی قرار گرفتند. این آثار جدید هنری بواسطه جذابیت خاص وزیبایی ویژه بسرعت رشد نموده و به سرگرمی مورد علاقه در سبد فرهنگی افراد و خانوادها قرار گرفت، در بعضی شاخه های هنرهای دیجیتال و رسانه های فرا مدرن مثل اینترنت با امکان ارتباط دو سویه ای که فراهم آمد توانستند بالاترین جایگاه جذب و کاربری را از آن خویش نمایند و در تمام این رشته های هنری و رسانه های نوظهور عنصری که به عنوان پایه مطرح شد، سرعت بود . سرعت در تغییر وتحول و توسعه در تمام ابعاد این موج تکنولوژی و ارتباطی تقریباً تمام رابطه های سنتی جوامع انسانی را متحول و دگرگون نمود. در کشور عزیز ما ایران در طول دو دهه گذشته در رشته های پویانمایی رایانه ای،جلوه های ویژه تصویری، پردازش و ساخت صدا و موسیقی الکترونیک و دیگر رشته های هنرهای دیجیتال پا به پای تحولات در غرب، ابتکارات وتولیدات بی مانندی صورت گرفت ولی بخاطر عدم توجه لازم و طرح آن در اجتماع نه تنها نمود خارجی نیافت بلکه بسیاری در داخل نیز از آن بی خبر بوده و هستند. مهندسین و هنرمندان داخلی در عمل نشان داده اند می توانند فعالیت چشمگیر داشته و بواسطه فرهنگ دیرینه ملی و مذهبی آثاری را تولید نمایند که از زیبایی لازم برخوردار بوده وضمن جذابیت و سرگرمی از اهداف انسان دوستانه و سازنده نیز برخوردار باشد و بتواند در این دریای طوفانی و رنگارنگ ارتباطات جهانی، رگه های روشن و زلال وشفاف را حادث گردند تا همه بشر از آن بهره ببرد و بار دیگر ثابت نمایند ایرانی مثل گذشته بر هر موج داخلی وخارجی سوار وآنرا در جهت سعادت واقعی هدایت می نماید.