آموزش قرآن برای نونهالان
ساعت ٤:٢٧ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢۸ بهمن ،۱۳۸۸   کلمات کلیدی: آموزش قرآن ،نونهالان

نرم افزار آموزشی هدهد ، با موضوع آموزش قرآن برای نونهالان تولید شد.


حجت الاسلام مرادی مدیر عامل شرکت یاسین رایانه، از تولید نرم افزار آموزشی هدهد، با موضوع آموزش قران برای نونهالان خبرداد.
وی در ادامه اعلام این خبر گفت: از جمله ویژگی های این نرم افزار می توان به شیوه ی جدید و ابتکاری آموزش قرآن اشاره کرد . در این روش بدون اینکه هیچ گونه اشاره ای به آموزش شود، مفاهیم، آیه ها و سوره های قرآن در ذهن کودک نقش می بندد. در این شیوه سعی شده است که کودک با شعر و ابزارهای بصری جذب قرآن شود. که البته این روش در نوع خود کار بسیار جدیدی است که تا کنون در سایر نرم افزار های با این مضمون وجود نداشته است.
وی همچنین ابراز داشت: در این نرم افزار کودک با چندی از رفتار های نیک و بد، و تاثیرات چنین اعمالی باز به همان شیوه ی بصری آشنا می شود ، که این بخش نیز نقشی موثر در هدایت نو نهال ،  به شیوه ی صحیح زندگی و آداب و رسوم اسلام خواهد داشت.
حجت الاسلام مرادی در پایان، ضمن بیان اینکه کار تولید این نرم افزار در موسسه فرهنگی یاسین به اتمام رسیده است و اکنون در مرحله ی تولید انبوه قرار دارد. ابراز امید واری کرد رونمایی از این نرم افزار بزودی انجام شود.
برای تهیه نرم افزار به این لینک مراجعه نمایید.


 
بازی‌های رایانه‌ای
ساعت ٤:٢٧ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢۸ بهمن ،۱۳۸۸   کلمات کلیدی: بازی‌های رایانه‌ای
بازی‌های رایانه‌ای و فرهنگ ایرانی

متن زیر از سایت همشهری آنلاین گرفته شده:
گفتگو با مدیر مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

مجید قادری به سال 1341 در تهران به دنیا آمد. تحصیلات خود را در رشته طراحی صنعتی از دانشکده هنرهای زیبا به پایان رساند. از آغاز انقلاب به فعالیت‌های هنری در نهادهای مختلف از جمله واحد تجسمی حوزه هنری پرداخت و تاکنون در 3 حوزه  فعالیتهای هنری، مسئولیتهای فرهنگی و هنری و فعالیتهای آموزشی و تدریس در دانشکده‌های هنری انجام وظیفه کرده‌است. در طول دوران جنگ تحمیلی آثار هنری فراوانی در زمینه‌های گرافیک و نقاشی از او منتشر شد. وی علاوه بر بر‌پائی نمایشگاه‌های مختلف هنری در داخل و خارج از کشور یکی از ده هنرمند گرافیک بود که از امام راحل [امام خمینی] لوح تقدیر دریافت کرد.

او قریب به 12 سال در دانشکده‌های هنری در آموزش هنر و راهنمائی پروژه‌های دانشجوئی فعالیت داشته‌است. آغاز فعالیت مهندس مجید قادری در کانون به سال 1369 بر می‌گردد که تاکنون نیز ادامه دارد و هم اکنون مدیر مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

طراحی و تولید علمی اسباب بازی با گرایش فکری و فرهنگی و هنری، ایجاد واحد تولیدات رایانه‌ای در کانون، طراحی و تولید عروسکهای دارا و سارا و ابتکار ایجاد شورای نظارت بر اسباب بازی و سازمان ادرای آن در کشور به عنوان اولین نهاد قانونی در ارتباط با صنعت اسباب بازی جملگی نقدی بر فعالیت‌های وی در کانون پرورش فکری دارد.

اما برگزاری اخیر دومین نمایشگاه ملی رسانه‌های دیجیتال در تهران و حضور کانون در آن و برگزاری اولین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای در شهر دبی کشور امارات بهانه‌ای شد تا با او به گفت وگو در این حوزه بپردازیم که شرح آن در پی می‌آید. [راهنمای خرید اسباب‌بازی برای بچه‌ها]

  • به عنوان مدیر و کارشناس در حوزه تولیدات بازی‌ها و سرگرمی کودک و نوجوان وضعیت فعلی تولیدات رایانه ای در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آنچه که مسلم است متأسفانه وضعیت مطلوبی را در حال حاضر نداریم و بازی های رایانه‌ای کماکان از بازار قاچاق تأمین می‌شود، یعنی بیش از 90% بازی های رایانه‌ای موجود بدون هیچ گونه نظارت و ارزیابی در دسترس همگان از جمله کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد و این در حالی است که تمامی این تولیدات در دنیای غرب با توجه به استانداردهای داخلی و بین‌المللی دسته‌بندی و رده‌بندی شده‌ و با رعایت قواعدی مشخص در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

نکته دیگر اینکه در بازار مصرف داخلی یک کودک یا نوجوان و حتی جوان در طی یک ماه به طور متوسط 2 تا 4 بازی رایانه‌ای را با قیمتی بسیار ارزان تهیه و وقت صرف آن می‌کند و این در حالی است که در غرب به علت ارزش واقعی بازی های رایانه‌ای که بطور متوسط 50 دلار است این قشر در سال 2 بازی را تجربه می‌کنند.

اما با تلاش‌هایی که واحد تولیدات رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در طی یک دهه به انجام رسانده است، ضمن ایجاد زمینه‌های روشنگری برای مسئولین فرهنگی کشور، اقدام به تولید گروه سرگرمی‌های مفید بازی های رایانه‌ای کرده‌ که باعث تشویق دست‌ اندرکاران این امر شده‌ و تولیدات این واحد به صورت گسترده در سراسر کشور مورد  استقبال علاقمندان قرار گرفته است. البته تولیدات دیگر مؤسسات را در این حوزه علیرغم ضعف‌‌های قابل اغماض آنها نبایستی نادیده گرفت.

  • • آقای مهندس در تولید بازی‌های رایانه‌ای داخلی چقدر به هویت و فرهنگ ایرانی اهمیت داده شده و در آنها دیده می‌شود؟

تولیدکنندگان داخلی بازی های رایانه‌ای را می‌توان به 3 گروه تقسیم کرد. اول آن دسته از مؤسساتی که در طراحی و اجرای بازی های رایانه‌ای رویکردی فرهنگی، ایرانی و دینی دارند. دسته دوم آن‌دسته از تولیدکنندگانی  که صرفاً با نگرشی اقتصادی و منفعت جویانه، اقدام به ترجمه‌ی سطحی و تولید بازی هایی در قالب اکشن می‌کنند. گروه سوم که سعی می‌کنند با الهام از تولیدات غربی، چه از نظر محتوایی و چه از نظر روند بازی های گروه‌های سنی مختلف، اقدام به طراحی و تولید کنند. 
معمولاً نهادهای دولتی و فرهنگی با توجه به رسالت فرهنگی که بر عهده دارند، نوع تولیداتشان از گروه اول است و متأسفانه بخش سرمایه‌گذار خصوصی، عمدتاً گرایش تولیداتشان به گروه دوم و سوم معطوف است. [نخستین بازی رایانه‌ای انرژی هسته‌ای ایران رونمایی شد]

  • آقای قادری چه عناصری در بازی های رایانه‌ای خارجی دیده می‌شود که مسئولین و متولیان امر با آنها مقابله می‌کنند؟

بازی‌های رایانه‌ای تولید شده در غرب که بالاترین سرمایه‌گذاران این صنعت را مخاطب خود ساخته است، گرایش به ماهیت اکشن دارد. این گروه از بازی‌ها بیش از 90% تولیدات شرکت‌های معتبر جهانی را به خود اختصاص داده‌است. متأسفانه عناصر مخرب فرهنگی، اخلاقی و اعتقادی عمدتاً در این گروه از بازی ها وجود دارد. 3 عنصر جذاب در ساختار این گروه از بازی ها وجود دارد که عبارتند از : 1- خشونت 2- وحشت 3- شهوت . این عناصر در بازی های اکشن به شکلی فراگیر در ژانرهای پلیسی، تخیلی، اجتماعی، نظامی و ....... با ایجاد هیجانات غیر قابل کنترل وجود دارد، که به گونه‌ای کاربر را مسخ می‌کند بطوریکه او نادانسته ساعت‌های متوالی درگیر بازی می‌شود.

پیامدهای ناگوار جسمانی و روانی ایجاد شده در کاربر با استفاده از این بازی‌ها آنچنان به صورت گسترده در جهان، مخاطبین خود را درگیر کرده که به ناچار تولیدکنندگان این بازی ها مجبور به رعایت قوانین رده‌بندی سنی تولیدات خود شده اند و جالب اینکه تمامی این اقدامات به هیچ وجه مانع این تولیدات نشده است، بلکه صرفاً همانطور که اشاره کردم تولیدکنندگان به چاپ علائم هشدار دهنده و رده‌بندی سنی اکتفا کرده اند. 
البته 2 گروه عمده بازی های رایانه‌ای مانند بازی های استراتژیک و اَدونچر عاری از این مشکلات نیستند ولی به علت ماهیت بازی، کمتر از 3 عنصر تخریبی یاد شده بهره می‌برند. اما در خصوص مسائل فرهنگی و سیاسی، تمامی بازی های رایانه‌ای غربی با فرهنگ کشورهای مشرق زمین علی‌الخصوص مسلمانان جهان تعارضات جدی دارد.
تمامی این موارد در واقع دغدغه‌های اصلی مسئولین فرهنگی کشور است.

  • با توجه به شکل‌گیری بنیاد بازی های رایانه‌ای، بسیاری از نهادها می‌توانند در آن حضور داشته ‌باشند و یا در حال حاضر به صورت موازی با این بنیاد کار انجام می‌دهند، آیا در این زمینه یک نهاد می‌تواند به تنهایی متولی امر باشد یا لازم است تعامل چند نهاد در این حوزه وجود داشته باشد؟

در واقع بنیاد بازی های رایانه‌ای قرار است بیشتر نقش هدایتی و حمایتی برای توسعه صنعت بازی های  رایانه‌ای در کشور را داشته باشد تا نقش تولیدی. اگر هم قرار به تولید باشد صرفاً به عنوان الگوسازی است آنهم با سفارش به بخش خصوصی این امر را تحقق می بخشد. بنابراین وجود این بنیاد تعارضی با دیگر مؤسسات و نهادهای تولید بازی های  رایانه‌ای چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی ندارد.

  • با توجه اینکه بازی های  رایانه‌ای مورد استقبال خانواده‌ها هم هست، میزان گرایش کودکان تا چه حد به این امر بستگی دارد؟ آیا جنسیت در این زمینه تأثیرگذار است؟

خانواده‌ها نقش اساسی و اصلی در گرایش کودک به بازی های رایانه‌ای و هر محصول فرهنگی دیگر در حوزه‌هایی مثل کتاب، فیلم، موسیقی و فعالیت های هنری دارند.
در واقع ما معتقدیم در وهله اول باید با توجیه خانواده‌ها نسبت به صلاح کودکانشان ،فرهنگ صحیح استفاده از تولیدات فرهنگی و هنری را بوجود آورد.
متأسفانه رویکرد خانواده‌ها به حضور بی حد و حصر بازی های  رایانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال در ارتباط با فرزندانشان کاملاً منفعلانه و ناآگاهانه است و این مسئله بزرگ ترین نگرانی ما در حوزه کودک و نوجوان است.
اما در خصوص نقش جنسیت کودکان در گرایش به بازی های  رایانه‌ای، به نظر می‌رسد گرایش پسر بچه‌ها بیشتر باشد. هر چند که در 3 سال اخیر تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای برای توسعه بازار مصرف کنندگان خود به تولید بازی های  دخترانه برای تمام گروه‌های سنی نیز اقدام کرده‌اند.

  • آقای مهندس قادری برای تولید بازی های  رایانه‌ای، چه کارشناسانی با چه تخصص‌هایی باید دخالت داشته ‌باشند؟  آیا تا به حال در حوزه تولیدات داخلی چنین تیمی حضور داشته‌است؟

ساختار تولید بازی های  رایانه‌ای بسیار شبیه به تولید هنر و صنعت سینما است، با این تفاوت که تمامی عوامل تولید بازی های  رایانه‌ای در محیطی مجازی دست به دست هم داده و محصول را ارائه می‌دهند.
در آثار حرفه‌ای و جهانی تولید یک بازی رایانه‌ای، عوامل تولید به 200 نفر هم در تخصص‌های مختلف می‌رسد. در ایران قیمت های تولید بازی رایانه‌ای مختصر و محدودتر است ولی در هر صورت عوامل اصلی تولید باید در کنار هم مدیریت و کارگردانی شوند تا بازی رایانه‌ای در حد نصاب شکل بگیرد و قدر مسلم تا رسیدن به حد مطلوب جهانی فاصله بسیار طولانی داریم.

  • مسئولین و متولیان که می‌توانند در این حوزه حضور داشته ‌باشند تا چه حدی در حوزه آسیب‌شناسی بازی های رایانه‌ای تحقیق کرده‌اند؟

عمده تحقیقات انجام شده در حوزه آسیب‌شناسی بازی های رایانه‌ای در مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام گرفته که از سال 78 تاکنون در این حوزه به فعالیت پرداخته است و با برگزاری 4 سمینار تخصصی در خصوص آسیب شناسی بازی‌های رایانه‌ای برای مسئولان و کارشناسان طراز اول کشور اقدام به تجزیه و تحلیل آثار مخرب بازی های رایانه‌ای کرده‌است. به دنبال آن، نهادهای فرهنگی دیگری هم به طرح مسئله پرداخته‌اند.

  • دستاوردهای کانون در حوزه تولیدات بازی های  رایانه‌ای چه بوده و چه اهدافی را دنبال کرده‌است؟

همانگونه که گفتم ضمن طرح آسیب شناسی بازی های رایانه‌ای در کانون به این نتیجه رسیدیم که باید به تولید بازی های  رایانه‌ای با ویژگی‌های فرهنگی و بومی اقدام کنیم.
بنابر این از سال 78 تاکنون بیش از 30 عنوان بازی رایانه‌ای تولید کردیم که بسیاری از این تولیدات در جشنواره‌های تخصصی داخل کشور جوایز و رتبه‌های برتر را به خود اختصاص داد.
واحد تولیدات رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان بزرگترین تولید کننده بازی ‌های رایانه‌ای در کشور مرجعی شناخته شده برای تولیدکنندگان و مسئولین فرهنگی کشور محسوب می شود.

  • آقای قادری در پایان بفرمائید که برای جایگزینی بازی‌های رایانه‌ای تولید داخلی با نمونه‌های خارجی چه اطلاع رسانی و تبلیغ شایسته‌ای صورت گرفته‌است؟

عمده تلاش‌هایی که در این خصوص انجام گرفته است، معطوف بوده‌ به مقالات و مصاحبه های مطبوعاتی و رسانه‌ای که به صورت پراکنده انجام شده است. به نظر می‌رسد با بوجود آمدن نهاد و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و اهتمام این بنیاد به شرکت و همراهی 2 جشنواره رسانه‌های دیجیتال و بازی های  رایانه‌ای در سال گذشته و امسال، توجه خانواده‌ها به تولیدات رایانه‌ای داخل کشور قدری بهتر شده باشد و امید آن داریم که این جریان اطلاع رسانی کامل شود و سامان دهی به صنعت بازی رایانه‌ای نیاز داخلی را تأمین کند.


 
آشنایی با دکتر آشنا استاد ارتباطات
ساعت ۱۱:٤٥ ‎ق.ظ روز شنبه ۱٩ دی ،۱۳۸۸   کلمات کلیدی: سواد رسانه ای ،تفکر انتقادی

سلام

شب جمعه ٨٨/١٠/١٨ برنامه نام آشنا میزبان دکتر آشنا بود و ایشان مبحث سواد رسانه ای را مطرح نمودند و لزوم داشتن تحلیل وتفکر انتقادی نسبت به هر رسانه وراهکار داشتن این روش که میتواند برای علاقمندان به زندگی در دنیای امروز بسیار حیاتی و لازم به نظر می اید کسانی که علاقمند این مباحث هستند می توانند به این دو منبع مراجعه نمایند:

سایت مرکز تحقیقات استراتژیک :سواد رسانه ای

سواد رسانه ای

سا یت دکتر آشنا


 
سواد رسانه ای 2
ساعت ٩:۱٥ ‎ق.ظ روز شنبه ۱٩ دی ،۱۳۸۸   کلمات کلیدی: سواد رسانه ای

چکیده

اصولاً سواد رسانه‌ای در جهت برخورد هدف‌مند با رسانه مطرح می‌شود. از این منظر به اعتقاد اکثر تحلیل‌گران و کارشناسان حوزه رسانه، برخورد هدف‌مند با رسانه از جمله دلایل بالا رفتن سطح آگاهی در تمامی اقشار جامعه به عنوان مخاطبین رسانه می‌باشد که می‌تواند منجر به ایجاد ارتباطات دوسویه و مشارکت‌جویانه با رسانه‌ها از یک‌سو و تقویت ساختارهای دموکراتیک جامعه در راستای مباحث نقد، مشارکت فعالانه در حوزه رسانه در بین شهروندان باشد. بنابراین آنچه در «سواد رسانه‌ای» می‌تواند مطرح باشد، آموزش مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباطی متفکرانه و آگاهانه با رسانه‌ها و در عین حال به وجود آوردن نگاهی دقیق، نقاد و تحلیلی به پیام‌های رسانه‌ای (مکتوب، دیداری و شنیداری) می‌باشد.

 


 
سواد رسانه ای
ساعت ٩:۱۱ ‎ق.ظ روز شنبه ۱٩ دی ،۱۳۸۸   کلمات کلیدی: تفکر انتقادی ،سواد رسانه ای

سواد رسانه‌ای چیست؟

 
 

مقاله دکتر یونس شکرخواه در همشهری درباره سواد رسانه‌ای 

 
 

همشهری، دکتر یونس شکرخواه - سواد رسانه‌ای (Media Literacy) در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و انواع تولیدات آن‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.


 
وظایف خانواده در برابر رسانه های جدید
ساعت ۱٠:٤٦ ‎ق.ظ روز شنبه ۱٢ دی ،۱۳۸۸   کلمات کلیدی: تفکر انتقادی ،رسانه های جدید ،خانواده

هو الرب

دیشب در برنامه این شب ها آقای دکتر آشنا در برابر این سوال که اگر فرزندان ما سراغ اینترنت رفتند باید نگران بود یا خیر و چرا وقتی فرزند سراغ کتاب می رود نگران نیستیم ولی در برابر اینترنت نگران هستیم ایشان در برابر رسانه های جدید سه گروه را متمایز کرد. دولت( حاکمیت )، خانواده و فرد

و عمده بحث حول دولت چرخید ولی در نهایت وقتی بحث به خانواده رسید ایشان سه اصل را لازم می دانستند که خانواده ها باید رعایت کنند .

1 - در زندگی روزمره نمی شود و نمی توان به همه نکات دقت کرد و فقط باید به هدف دقت نمود

2 - در زندگی امروز باید روی مدیریت زمان و مخصوصا مدیریت زمان اختصاص یافته به رسانه های جدید برنامه ریزی کرد و نباید بدون حساب کتاب وقت گذاشت

3- تربیت تفکر انتقادی را در خانواده داشته باشیم یعنی فرزند ما نسبت به تمام اتفاقات پیرامون خود با نگاه سوال و پرسش و استدلال فکر کند و پدر و مادر یاد بدهند هیچ موضوعی را بدون فکر قبول ننماید

دکتر آشنا معتقد بود این سه محور میتواند در حفظ و صیانت فرزندان ما وقتی سراغ رسانه های جدید می روند موثر باشد.

حال می توان به همین سه محور دکتر آشنا موضوعات جدیدی اضافه نمود و متناسب با موضوع و شرایط مطالبی اضافه کرد.

شاید بتوان گفت سه مورد بالا مواردی است که شما باید از قبل این موارد را در تربیت کلی لحاظ کنید و با این سبک و سیاق خود زندگی را تشکیل داده و مدیریت نمایید

ضمن اینکه دو مورد اول و دوم در مورد فرزندان یا نشدنی است یا در اکثر موارد جواب نمی دهد که به نظر می اید اگر اولیاء بخواهند هم اکنون وارد این عرصه شوند بایست اولا خود به صورت جدی در کنار فرزندان حضور داشته باشند و قطعا همانطور که به غذا و ... اهمیت می دهند به خوراک روحی نیز اهمیت بدهند. و برای تهیه خوراک روحی نیز دست به کار شوند.

و ثانیاباید بدانند در جهان امروز روش ساختن خانه و حفظ خانه را در دامنه آتشفشان به فرزندان خود بیاموزند و بدانند در اقیانوس پر تلاطم امروز باید ناخدای کشتی وجود خود باشند . در حقیقت آموزش زندگی سالم در این جهان نیازمند الگو های عملی سالم در دسترس فرزندان را می طلبد که اولین و مهمترین آنها خود پدر و مادر هستند که سالم در این فضای آلوده زندگی می کنند و کمترین آسیب را می بینند.

پس با شناسایی مراکز و افراد معتبر که می توانند مشاوره یا خدمات مناسبی به ما بدهند در تماس جدی باشیم

 


 
شما جزء کدام دسته اید؟
ساعت ٤:۱٧ ‎ب.ظ روز شنبه ٢۱ آذر ،۱۳۸۸   کلمات کلیدی:

هر یک از ما بواسطه تجربه ای که خود در زندگی داریم تلقی نسبی خوشبینانه یا بدبینانه ای از محیط و امکانات اطراف خود داریم ولی در عین حال آرزوی داشتن خانواده ای سالم و پاکی را داریم. اگر در زندگی خود عزیزانمان را از رفتن به سینما یا پارک با دوستانشان منع می کنید یا کاری به کار آنها ندارید باید بدانید در هر دو صورت عزیزانتان در معرض فرصت ها ی عالی و همچنین آسیب های جدی هستند وشما در برابر عزیزانتان تا وقتی قدرت تشخیص قدرتمند خوب از بد بوجود نیامده مسئول هستید و برای قدرتمند سازی روح و فکر عزیزانتان باید اولا با شناخت خوب موضوع و ثانیا با تجزیه و تحلیل اتفاقاتی که در محیط می بینید می توانید فرزندانتان را توانمند سازید و از آسیب ها مصون نمایید.

این قضیه در مورد رسانه های جدیدی مثل بازی های رایانه ای، اینترنت، انیمیشن، نرمافزار های چند رسانه ای، نرم افزار های تلفن همراه و ...... بسیار با اهمیت و جدی تر است چون این ابزار بسیار توانمند ، تعاملی، فرهنگی و جذاب و تاثیرگذارند پس منع استفاده یا اجازه استفاده بدون همراهی و همدلی اعضای خانواده می تواند منجر به اتفاقات روحی و احساسی ناخواسته ای شود که قبل از وقوع باید چاره اندیشی کرد و در ضمن استفاده صحیح و درست آن میتواند به شکوفایی و تسهیل و دهها امکان و شرایط مطلوب شود. و باید هوشمندانه و با آگاهی از فرصت های آن استفاده کرد و از آسیب ها در دامان پاک خانواده مصون ماند. این قضیه که باید بازی در خانواده اتفاق بیافتد را حتی شما در جایی مثل آمریکا نیز به وضوح نیز مشاهده می کنید و برای اثبات آن می توانید به عکس هایی که در سایت رده بندی بازی های رایانه ای ( WWW.ESRB.ORG)می آید دقت نمایید و با هر بار refresh  سایت عکسی را می بینید که حاکی از حمایت و هدایت اولیاء در زمان بازی ها باید داشته باشند .


 
فرصت ها و تهدیدها
ساعت ٩:٢٠ ‎ق.ظ روز شنبه ۱٤ آذر ،۱۳۸۸   کلمات کلیدی: فرصت ،تهدید ،رسانه دیجیتال

هو الرب

داشتن ماشین و رانندگی یک سری فرصت ها و تهدید هایی دارد که با شناخت ماشین و نحوه صحیح رانندگی و رعایت قوانین شروع می شود و بنا به علایق و روحیات و شرایط متفاوت از مزایای ان استفاده می نماییم و سعی می کنیم با دقت از خطرات و تهدید های ان خود را دور نماییم. و این قصه


 
← صفحه بعد صفحه قبل →