رسانه های جدید
ساعت ۱:٤۸ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٥ اردیبهشت ،۱۳۸٩   کلمات کلیدی: رسانه های جدید

حدود بیست سال است که فن آوری های جدید ارتباطات و اطلاعات با تغییر ابزارها و فراهم آوردن بستر تبادل و نشر آسان و گسترده داده ها، موجب تحولات اساسی در رسانه ها و آثار فرهنگی و هنری شده اند.


رسانه های جدید همچون رسانه های بر خط(Online) اینترنتی و بسته های نرم افزاری رسانه ای (Media Software) در زمان کوتاهی از سینما، کتاب و مطبوعات پیشی گرفته اند و رقیبی سرسخت برای رادیو و تلویزیون به شمار می آیند. با فراگیر شدن پیامک(SMS) ، اجتماعات مجازی برخط و بازیها و سرگرمی های دیجیتال، وسعت و عمق اثر ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی بر شئون مختلف زندگی بشر صد چندان شده است.
امروزه کمتر خانه ای را می توان پیدا کرد که از یکی از انواع رسانه های دیجیتال استفاده نکنند. این رسانه ها با فراهم آوردن امکان تعامل دوسویه و نافذ و فراگیر در مقیاس جهانی، فرصتی استثنایی برای نشر و تبلیغ فرهنگ و ارزشهای نظام جمهوری اسلامی برای عموم جهانیان پدید آورده است و از سوی دیگر با حجم عظیم محتوای  مبتنی بر فرهنگ بیگانه، هویت و ارزش های فرهنگی و حتی زبان ملّی کشور را در معرض هجوم قرار داده است .وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور بهره گیری از فرصت ها و مقابله با چالشهای این فضای نوین فرهنگی در سال 1385 اقدام تاسیس به یک واحد سازمانی جدید با عنوان مرکز توسعه فنآوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال نمود. ماموریت اصلی این مرکز «ساماندهی و توسعه رسانه ها و فعالیتهای فرهنگی دیجیتال در کشور » می باشد.